Sidor

lördag 17 maj 2014

Colette Crepe

Hög tid att få till bilder på min Colette Crepe som jag sydde under vintern. Tyget är ett supermjukt bomullstyg från Jofotex, vitt med små ljusblå hjärtan. 

Klänningen är en omlottmodell som överlappar baktill, och knyts med ett band i midjan. Jag ändrade lite och gjorde ett smalare band, dock utan att tänka på att göra om skärningen baktill. Därför blev det "hörn" längst upp i varje sida eftersom bandet inte nådde ända upp i bredden, vilket jag löste genom att sätta en hake + hyska på insidan samt en dold tryckknapp på den yttre om lotten. Funkar fint. Modellen är trevlig, men lite svår att få att passa perfekt eftersom det är omlott och det inte blir lika statisk stängning som ett blixtlås. 

Jag sydde om lite i inprovningarna både fram och bak. Baktill höjde jag dem för att minska påsbildningen i ryggen, och framtill tog jag in dem och formade dem efter bysten. Jag har även tänkt ta in den något i sidorna för att få en bättre passform framtill, den vill på att bli lite för lös. 

Enligt måttabellen så trodde jag att den skulle bli tight i midjan, men den blev helt lagom där. 

Jag gillar kjoldelen, vidden är perfekt och faller fint. Däremot har jag lite issues med ärmarna, jag kan inte riktigt komma överens med modellen just när det gäller ärmarnas utformning. Jag tog ner axelsömmen lite för annars blev ärmarna som två sköldar som stack upp från axlarna. 

Jag har även lagt in ett smalt sicksackband i halsringning och ärmhål som en liten uddkant, det var mycket pyssel för att få till det jämnt och fint men det var det värt.











           

     

Detaljbild på ena ärmen. La till en stickning eftersom jag tyckte det var svårt att få infodringarna att hålla sig på plats även om jag sytt fast dem i sömmarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar