Sidor

lördag 21 juni 2014

Mor- och dottermatchning med rosor

Det blev en midsommarklänning till MiniMajken av en del av resterna från när jag sydde min rosklänning, så himla roligt att vara likadana! Hon blev så sjukt söt i den. Försökte få till modellen så lik min som möjligt, ärmlös med lite båthals och lagda veck på kjolen, samt dolda fickor i sidsömmarna. Mönstret har jag gjort själv utifrån att låna grunderna från en klänning från Ottobre 6/2013, vilket var intressant. Inte helt lätt att göra en toile och prova ut på en 2-åring. Ändrade det mesta, så till slut var det inte ett dugg likt ursprungsvarianten. Men det var väldigt roligt och hemskt spännande att se om det skulle passa!

Fodrade med en mjuk bomullsvoile från Stoff och Stil för att det skulle bli riktigt skönt för henne, kanske inte det snyggaste alternativet men blev hemskt gosigt. Hade gärna använt acetat, men det räckte inte helt med den bit jag hade kvar. Klänningen är i typ stl 92 (antar jag, för det är den storleken hon har nu). 

Ska lägga upp en tutorial på vändsydd fodrad klänning när jag får en stund över, hittat ett så bra sätt som gör att man inte behöver handsy nästan någonting, hurra!





Utprovning av klänningen innan den var fodrad. Fickorna var poppis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar